CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Best Follower Ever

Isnin, 23 Mei 2011

Anak Soleh dan Solehah???

Hello to all blogger!!!
Peace be with you all!!!

Assalamuallaikum...Semoga hari ni lebih baik dari semalam..Apa khabar korang??sihat??..I hope you all sihat lah ok..Pagi tadi aku sempat dengar ceramah kat radio.Tajuk Anak soleh dan solehah..

Cuba kita renung bersama adakah diri kita sekarang ini adalah anak yg soleh or solehah??
Hah..persoalan yang susah nak jawab kan??hehehe..Okay salah satupoint yg aku dengarlah kan untuk mendapatkan ank yg soleh dan solehah dari segi didikan..

Didikan agama bermula dari kecil lagi..kita terapkan nilai2 islam di dalam kehidupan seharian,contohnya ajak keluarga solat berjemaah.Ajarkan mereka membaca al-quran dan berikan tazkirah selepas solat dapat mendidik dan memberi ilmu agama kepada anak2.

Point ke dua..Berilah keluarga kamu makanan dari sumber yang halal..Ini penting sebab apabila makanan yg kita beri bukan datangnya dari sumber yang halal akan merosakkan akhlak anak2 kita nanti..Sumber itu akan menjadi darah daging anak2 kita..Dan mulalah kejatuhan akhlak dan moral mereka..Mungkin ada yg berkata aku bagi wang rasuah pada family aku,anak2 aku tetap cemerlang.Dapat 5A dalam UPSR,8A dalam PMR,10A dalam SPM..

Tapi kita harus ingat bahawa itu kecermelangan di dunia,Akhiratnya adakah juga cemerlang?
Apabila kita meninggal dunia maka terputuslah semua perkara kecuali 3..
Doa dari anak2 yang soleh dan solehah,Sedekah jariah,Wakaf...

Adakah anak2 kita nanti akan mendoakan kita bila kita dah meninggal dunia??Bagaimana diri  kita sekarang adakah kita ini anak yg soleh or soleheh??Bersama kita fikirkan sendiri..


SMILE ALWAYS!!!!!!

0 ulasan: