CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Best Follower Ever

Selasa, 27 Disember 2011

Calon isteri buat mujahid

Assallamualaikum.

Semoga Allah s.w.t merahmati anda sekalian.aku tertarik membaca entri seseorang yang bertajuk calon suami buat mujahidah Di sini aku ingin membuat balasan entri berkenaan.kalau yang itu untuk mujahidah..kali ini untuk mujahid pulak.

Wahai kaum hawa.Adakah engkau tahu apakah erti lafaz akad bagi seorang adam terhadap kamu??
"Aku tanggung dosa-dosa si dia dari ibu bapanya, apa saja dosa yang dia buat,dari dedah aurat hingga ke tinggalnya solat, aku tanggung dan bukan lagi ibu bapanya tanggung dan aku tanggung semua dosa bakal anak-anak aku. Kalau gagal, maka aku fasik, dayus & aku rela masuk neraka dan malaikat Zabaniyah melibas aku hingga pecah badan aku”

Inilah tanggungjawab seorang adam kepada hawa yang akan menemani hidupnya sehingga ke akhir hayat.Wahai kaum hawa,bukan paras rupa yang kami inginkan.Kami inginkan kamu atas dasar cinta mu kepada Allah s.w.t dan Rasulullah s.a.w..Rupa yang cantik tidak akan kekal selamanya.tetapi iman yang cantik akan kekal hingga ke akhir hayat.

Bagi aku.Cantik luaran tidak sama cantik dalaman.Ya mungkin engkau tidak mempunyai rupa,harta dan segalanya.Tapi kau harus ingat engkau masih mempunyai keimanan,ketaqwaan pada Allah s.w.t. Walau keimanan mu masih longgar,akan ku sambut tanganmu untuk membimbing mu ke jalannya.Membawa kan untuk mu kebahgiaan yang di redhai nya..Itu adalah tugasku sebagai kaum adam..Tugas yang telah Allah s.w.t mempertanggungjawapkan pada seorang Adam.

Sememangnya aku juga insan biasa sepertimu.Tidak mempunyai apa harta,tidak hidup semewah orang lain..Tapi aku tetap bersyukur atas nikmat yang telah Allah s.w.t berikan padaku sepanjang hidup ku 24 tahun di muka bumi ini.Sebaik mana dan seburuk mana pun aku tetap terima dirimu seadanya.Tanggungjawap aku untuk menegur dan membimbing dirimu menuju ke jalan Allah s.w.t.

Sebagai seorang adam aku ingin menjadi khalifah buat isteriku dan bakal anak-anakku.Biarlah aku melengkapi kehidupan isteriku..susah senang lalui bersama.Membimbing keluargaku menuju kebahgiaan dunia dan juga akhirat..semoga dialah isteriku dunia dan akhirat..

Sabda Rasulullah s.a.w:

إِذَا خَطَبَ إِلَيْكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِينَهُ وَخُلُقَهُ فَزَوِّجُوهُ إِلاَّ تَفْعَلُوا تَكُنْ فِتْنَةٌ فِى الأَرْضِ وَفَسَادٌ عَرِيضٌ. رواه الترمذي وغيره.
“Bila ada seorang yang agama dan akhlaqnya telah engkau sukai, datang kepadamu melamar, maka terimalah lamarannya. Bila tidak, niscaya akan terjadi kekacauan dan kerusakan besar di muka bumi.” (Riwayat At Tirmizy dan lainnya)

8 ulasan:

amniey91 berkata...

em..btol tu..berat tnggungjwabnya..
jom support cik Am..:D
http://amniey91.blogspot.com/2011/12/jom-support-cik-am.html

EYQASARA berkata...

hehe.. nice.. (^^)

p/s: dalil yg last xtahan tu.. -.-

Jay berkata...

amniey91: insyallah...jay akan support.

Jay berkata...

EYQASARA: ^-^

eiyzniey berkata...

Besar kan tanggungjwb..
Hmmm..
Smoga mndpt istri y solehah.insyaallah.
:)

Jay berkata...

eiyzniey:yups..mmg besar sgt tanggungjawb...insyaallah..amiinn:)

eiyzniey berkata...

Amin
:)
Hmmm..tgas istri disisi suami pun bsar jgk..

Jay berkata...

eiyzniey:memang..sebab itu allah s.w.t jadikan adam dan hawa..kerana mereka saling lengkap melengkapi antara satu sama lain.:)