CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Best Follower Ever

Jumaat, 13 April 2012

Salam Jumaat

Assallamuallaikum..

Apa khabar korang harini??semoga sihat hendaknya.Bersempena hari Jumaat yang mulia ini.Penghulu segala Hari saya nak share sikit berkenaan tafsir surah Al-Fatihah.Kebiasaaannya kita hanya membaca surah ini tanpa mengetahui apakan erti ayat2 tersebut..mari saya kongsikan.

Dengan nama Allah,Yang Maha Pemurah,lagi Maha Mengasihani(1)
Segala puji tertentu bagi Allah,Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.(2)Yang Maha Pemurah.lagi Maha Mengasihani(3)Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan(hari Akhirat)(4)Engkaulah sahaja (Ya Allah)Yang Kami sembah,dan kepada Engkaulah kami memohon pertolongan(5)Tunjuklah kami jalan yang lurus(6)Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka,bukan(jalan)orang-orang yang Engkau telah murkai,dan bukan pula(jalan) orang-orang yang sesat.

Surah al-fatihah ayat 1-7

Inilah makna di sebalik surah al-fatihah yang sentiasa kita baca.Setiap hari pasti kita akan baca surah ni kan.Melainkan yang memang tak ingat langsung lah..cuba fahami dan hayati maksud ayat2 tersebut..Semoga kita lebih memahami makna di sebalik ayat2 Al-quran yang selalu kita baca di dalam kehidupan seharian kita.:)

4 ulasan:

Maya Lisa berkata...

rindu jay maluu ^_^

Jay berkata...

betul ker maya rindukan Jay ni??hehehe..mcm tak pecaya plak..hehe

Cik FaRiZaM berkata...

singgah sini jay

Cik FaRiZaM berkata...

assalamualaikum jay, mana update ni? masih menunggu :D

salam perkenalan ye