CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Best Follower Ever

Rabu, 21 November 2012

Jodoh..2

 Argh..Kali ini aku tak akan mengalah.Ini masa depan aku.Aku yang akan hidup bersama dia.Aku nekad yang aku tetap akan mengahwininya walaupun tidak direstui oleh ibu bapaku.Pada malam itu aku melakukan solat hajat dan solat sunat isthikarah untuk meminta petunjuk dan pertolongan dari Allah S.W.T.

"Ya Allah,engkau berikanlah petunjuk kepadaku.Tunjukkanlah aku andai jalan yang aku pilih ini benar atau pun sebaliknya.Adakah dia yang telah engKau ciptakan daripada tulang rusukku.Berikanlah petunjuk agar aku meyakini keputusan yang akan aku buat.Hanya engKau yang mengetahui segalanya."
Ketenangan muncul di dalam hatiku.Aku yakin bahawa keputusan aku adalah benar untuk mengahwininya.Bermula dari sekarang aku akan berusaha untuk memilikinya.Berusaha sedaya upaya aku untuk menikahinya.Semoga allah memberkati perancangan hidupku.

"Awak.Keluarga saya menentang rancangan kita untuk berkahwin."
"Yeke awak?sekarang apa perancangan awak?"
"Awak,saya sayangkan awak.Saya dah memohon petunjuk daripada Allah S.W.T dan saya dapat rasakan awak adalah pilihan saya yang tepat."
"Tapi awak,saya tak nak awak bergaduh atau bermasam muka dengan keluarga awak hanya kerana saya."
"Awak.Saya percaya,andai niat kita ikhlas Insyaallah Allah S.W.T pasti akan permudahkan.Ini adalah ujian Allah S.W.T bagi hubungan kita.Awak bersabar dan berikan sedikit ruang untuk keluarga saya mengenali awak."
"Saya risaulah.Takut keluarga awak tak dapat menerima saya.Tapi saya tak nak berpisah dengan awak.Saya sayang awak dan ingin hidup bersama awak hingga ke akhir hayat saya."
"Insyaallah,mereka akan menerima awak.Percayalah Allah S.W.T tengah menguji perhubungan kita berdua."
"Awak,andai awak bukan jodoh saya di dunia ini,saya berdoa kepada Allah S.W.T memohon agar awak adalah jodoh saya di akhirat kelak."

Dengan linangan airmata aku mendengar kata-katanya.Betapa sucinya hatimu.Betapa luhurnya hatimu mencintaiku.Aku bersyukur kepadaMU ya Allah.Kerana engKau temukan aku dengan insan yang paling luhur hatinya.

Bersambung...

Jumaat, 9 November 2012

Jodoh..

"Awak."
"Ya Saya"
"Awak bahagia tak di samping saya??Saya risau kalau-kalau saya tak dapat nak bahagiakan awak."
"Awak...Awak dengar apa yang saya nak katakan ni.Demi Allah awak dah membahagiakan saya.Saya tersangat bahagia bila bersama awak."
Dengan senyuman aku katakan padanya.Aku tahu kegelisahan yang terbuku di dalam hatinya.Dia risau andai jodoh aku dan dia tidak tertulis di dalam Loh Mahfuz.Aku juga gelisah bila memikirkan andai dia bukan jodohku.Sedangkan hati kami berdua saling menyayangi.

Saat ini aku hanya mampu berdoa kepada Yang Maha Esa.
"Ya Allah,engKaulah penentu segalanya.Andai dia adalah jodohku,permudahkanlah segalanya.Andai kami berdua tidak ditakdirkanMu untuk bersama,aku redha menerima ketentuanMu."dengan linangan airmata aku berdoa,semoga dialah jodoh yang tertulis di dalam loh mahfuz.

"Ma,abah..aku nak bincang sesuatu ni?"
"Apa yang nak kau bincangkan?cakaplah.."
"Begini ma,abah.Aku rasa aku dah bersedia nak kahwin.Lagipun aku dah ada calon pilihan hati aku."
"Orang mana?"
"Bukan orang sini ma abh,orang semenanjung.Asal Kelantan."
"Hah??Jauhnya??tidak ada yang dekat-dekat ke??"
"Ma abah,kami dah lama kenal.Aku sayangkan dia.Dia tetap ada di hati aku.Telah aku lakukan solat sunat isthikarah dan petunjuk yang aku dapat memang dia yg terbaik untuk aku."
"Kau pun nak jadi macam abang long kau?Kawin dengan orang sana,lepas tu dah tak ingat nak balik sini."
"Ma abah,aku bukan macam tu.bila kami dah berkahwin nanti,dia akan tinggal bersama aku di sini dengan persetujuan dia sendiri.Bukankah seorang isteri mesti berada di samping suaminya.Dia tahu mengenai agama."
"Mula-mula iyalah cakap macamtu.Lama-lama dia tarik kau tinggal kat sana."
Betapa kecewanya aku apabila mama dan abah menentang keputusan aku.Ini bukanlah kali pertama terjadi.Dahulu aku pernah ingin berkahwin dengan orang tempatan juga.Namun mereka menghalang dengan memberikan berbagai alasan.Aku korbankan perasaan aku demi mereka.Tapi takkan kali ini juga aku harus korbankan perasaan aku?

Bersambung....

Rabu, 7 November 2012

Selamat Pengantin Baru BroFramestone!!!

Assallamuallaikum


Korang kenal gambar saper kat atas ni??Mestilah korang kenal kan??hehe
Sape tak kenal blogger otai ni.Salah seorang yg aku jadikan idola.Akhirnya BroFramestone akan mengakhiri zaman bujangnya bersama pilihan hati Iera Kan.

Alhamdulillah..dah nak kawin dah bro aku ni..Aku bila lagi??Wallahuallam..serahkan pada yang Maha  Esa utk menentukannya.Okay biar Jay ceritakan sikit mengenai perkahwinan bro ni..
BroFramestone ni orang Perak dan pasangannya Iera Kan Orang Johor.

Pertemuan dorang berdua ni Jay tak tahu macamana,tapi yang Jay tahu dah ketentuan Allah untuk mempertemukan hati mereka berdua.Walaupun Jay mendapat jemputan dari BroFramestone untuk majlis perkahwinannnya,Tapi sayang sekali Jay tak dapat nak menghadirkan diri.

Jay cuma dapat Mendoakan semoga mereka berdua berbahgia hingga ke akhir hayat.Bro dah kawin dah tak boleh nk nakal2 sgt.hehe.Dah ade dah orang yang akan jaga makan minum bro..:)
Apa Pun tahniah buat Bro dan juga Iera.

Kepada yang pergi tu jgn lupa share gambar2 ye.Tema Pihak lelaki Warna Merah..So pakailah ape yang bewarna Merah kalau nk ikut rombongan Bro ambush Ke rumah Pengantin perempuan.hehe.

SELAMAT PENGANTIN BARU"BROFRAMESTONE & IERA KAN"

Isnin, 5 November 2012

Hatiku

Assallamuallaikum..

Hatiku betul2 hilang..kegembiraan dan kebahgiaan diri yang selama ini aku dapat,hilang dengan sekelip mata.Hati ini bukan lagi hati yang dulu.Hati ini terlalu pedih dan sakit.Salah kah untuk aku bahagia??Salahkah untuk aku gembira??

Berilah aku kebahgiaan untuk hidup bersama dengan orang yang aku sayang.Kenapa harus merebut kebahgiaan itu dari aku??Engkau mengatakan ingin melihat aku bahgia,tapi dirimu sendiri yang membuan kebahgiaan itu..

Salahkah aku untuk menikahinya??jangan jadikan jarak sebagai alasan.Sedangkan jodoh itu tidak mengira umur atau jarak.Tapi engkau seolah-olah menidakkan takdir.Engkau kata jodoh itu kita yang tentukan.Kalau fahaman agama seperti inilah yang membuatkan orang takkan kawin sampai bila2.

Aku tak mengerti mengapa engkau tidak merestui aku dan dia??Sampai bila aku harus duduk di bawahmu.Adakah engaku nk simpan aku selamanya???adakah engaku nak aku tak kawin sampai ke tua??Mengapa orang lain nk kawin semua dipermudahkan.Tetapi aku??terlalu bnyak alasan yang diberikan.

Dalam islam kawin itu mudah cuma fikiran org kita yang membuatkan ia menjadi susah dan rumit.Apa salahnya engkau berbincang dengan familynya melalui telefon pun takpe.asalkan dapat persetujuan.namun engaku ego.ego pada perasaan yang takut aku juga akan melupakan engkau.

Segala permintaan engkau telah aku laksanakan.Telah aku korbankan semuanya hanya utk engaku.Termasuk mengorbankan perasaan aku satu masa dahulu.Memutuskn perhubungan dengan seseorang kerana engkau.

Namun sekarang berulang kembali.engkau lebih sanggup melihat aku dan dia kecewa,sanggup melihat kebahgiaan kami berdua hancur.itu yang engkau lebih suka kan??engkau lebih suka aku tumpukan segalanya utk kebahgiaan dan kesenangan engkau..

Tapi engkau harus ingat.aku juga memerlukan kebahgiaan.dengan apa yang telah engkau lakukan pada diriku,engkau takkan dapat dirku lagi.Aku bukan aku yang dulu.aku takkan seceria dulu.Separuh dari jiwaku telah hilang akibat perbuatan engkau..

Aku bukan lagi aku..
:(

Jumaat, 2 November 2012

Terluka

Assallamuallaikum

Terlalu terluka dah hati ini.Terluka kerana niat yang ikhlas di pertikaikan.Salah kah aku ingin membahagiakan orang?Salahkah aku untuk merasai susah senang,pahit manis kehidupan berumahtangga?Salahkah aku untuk merasai bagaimana tanggungjawab yang harus dipikul bila berkahwin kelak?

Kerana mereka aku terpaksa memutuskan perhubungan dengan orang yang aku betul2 sayang.Kali pertama aku terpaksa memutuskan perhubungan aku disebabkan mereka.Walaupun hatiku tersangat hancur ketika itu.Telah aku katakan yang aku telah bersedia untuk memikul tanggungjawab itu.Namun kerana nak jaga perasaan mereka aku putuskn hubungan itu walaupun hati aku berkata tidak.

Aku di maki,di marah di caci dan dituduh mempermainkan perasaan.Sedangkan aku juga tidak ingin sebegitu.Pernahkah mereka fikir bahawa aku ini juga mempunyai perasaan.Perasaan untuk bahagia bersama orang yang mencintai dan menerima aku apa adanya.Tapi bila ada org yng sanggup menerima aku seadanya,mereka pula memberi berbagai alasan.

Sampai bila aku harus begini??hidup di bawah mereka??aku juga memerlukan kehidupan aku sendiri.Takkan selamanya aku bersendirian begini?Ya Allah..engkau bantulah hambamu ini..bantulah hambamu ini mempermudahkan segala urusan.

Bukakanlah pintu hati mereka untuk menerima keputusanku..Kau tabahkanlah hati ini..hanya padamu aku bergantung..hanya padamu aku memohon..

Surat Buatmu

Assallamuallaikum

Sayang,
Pertama kali aku melihatmu,hatiku tertawan.Bagi aku,kau teramat cantik.cantik bukan pada pandangan mata,tapi cantik pada hatiku.Pertama kali aku melihatmu,aku berniat untuk menjadikan kau isteri aku yang sah.

Sayang,
Apakan daya diriku untuk mempertikaikan segala keputusanmu.Aku tersangat kasih dan sayangkan dirimu.Segala pengorbanan telah aku lakukan untukmu.Namun kuasa Allah menentukan segalanya.Kasih dan sayang serta cinta yang kita bina luput begitu saja.

Ya,
Kau akan merasa ketenangan diri setelah selesai semua perkara.Tetapi aku???Kegembiraan yang selama ini sentiasa berada dalam hidupku setiap hari akan pergi.Pergi bersama kenangan kita berdua.Aku rindukan gelak tawamu,senyumanmu,tangisanmu.aku rindu semua itu.Kerinduan yang tiada ubatnya.

Sayang,
Disaat engkau membaca surat ini,ketahuilah bahawa kau takkan pernah luput dari dalam ingatanku.Engkau dah sebati di dalam hatiku.Ketahuilah bahawa aku tidak lagi seceria dulu,tidak lagi segembira dahulu.Ketahuilah betapa hancur dan kecewanya hatiku.Betapa sedih hatiku.Aku menangis di dalam hati.

Sayang,
Segala salah dan silapmu telah aku maafkan.Telah ku halalkan segalanya buat dirimu.Berbahagialah engkau.Walaupun perasaan ini terlalu hancur.Aku bukanlah aku lagi.aku bukan lagi seorang yang suka berjenaka.aku lebih banyak mendiamkan diri.


Ya Allah,
Andai ini ketentuanmu terhadap diriku,aku redha.Ya allah..engkau lindungilah dia.Engkau bahagiakanlah dia.,engkau berkatilah hidupnya.Semoga dia sentiasa di dalam jagaanMu Ya Allah.

Sayang,
Pergimu dari hidupku membuat aku kehilangan segalanya.Kegembiraan,kebahgiaan,gelak tawaku.cinta dan kasih sayangku.Semua itu tidak akan pernah wujud lagi di dalam hati ini.

Salam ikhlas,
Kekasihmu..




Khamis, 1 November 2012

Adakah dia Jodohku??

Assallamuallaikum..

Bermain di fikiranku adakah dia jodohku?Adakah dia akan menjadi milikku??Andai dia lah jodoh yang telah tertulis di dalam lauhul mahfuz,sungguh aku bersujud syukur kepada Allah swt.Betapa gembiranya hatiku andai dia menjadi milikku.

Tetapi Adakah dia bukan milikku??Bersedihlah hati ini andai dia bukan menjadi milikku setelah perasaan cinta dan kasih sayang ku berikan semuanya hanya untuk dia.Kesedihan dan hati yang terluka sama seperti sejarah silam hidupku.

Aku telah membayangkan kebahgiaan antara aku dan dia.Aku terima dia seadanya,kekurangan dan kelebihannya.Mungkin dia takut bahawa aku juga akan mengecewakan dirinya.

"Ya Allah"
'kau berikanlah aku kekuatan untuk menghadapi ujian ini.Engkau bukakanlah pintu hatinya buat diriku.Penuhilah hatinya dengan perasaan cinta buatku.Aku telah pun berniat untuk menikahinya.Mengambil dia sebagai isteri aku yang sah.Ya Allah..engkau Permudahkanlah segalanya..'

'Hanya padamu tempat aku meminta..dan hanya padamu tempat aku meluah.Semoga engkau mendengar segala luahan hati hambamu yang ikhlas ini.Hanya satu pintaku kepadamu,perkuatkanlah jodoh kami.semoga dia akan menjadi milikku."

Amiin

Selasa, 30 Oktober 2012

Punca..niat..Kawin...

Assallamuallaikum

Baru aku sedar rupanya selama ini aku mengalami perubahan.Aku seolah bukan diriku sendiri.
Kekasih hatiku telah menyedarkan aku bahawa diri ini semakin berubah.Tidak seperti aku yang dia kenal masa dahulu..

Ya aku sedar diri ini terlalu takut kejadian silam akan berlaku semula.Selepas ini aku lebih tekad dan pasrah.Aku ingin berterus terang dengan keluargaku bahawa aku berniat untuk mengahwini kekasih hatiku.

Semoga keluargaku dapat menerima dan merestui niat suci ini.Semoga dipermudahkan laluan jodoh antara aku dan dia.Aku ikhlas ingin mengambil dirinya sebagai isteri aku yang sah.Doa dan berkat dari keluarga ku ku harapkan.

Aku ingin hidup bersama dengan si dia.Aku tak nak melihat kesedihan tertimpa lagi di dalam hatinya.Aku ingin membahagiakan dirinya dan diriku.Ku harap doakanlah semoga niat ku ini dipermudahkan Allah swt..

Doakanlah untuk aku dan dia.Semoga hubungan kami kekal bersama hingga ke akhir hayat..
Amiin

Isnin, 29 Oktober 2012

Kekuatan!!!!

Assallamuallaikum

Aku ingin mencari kekuatan diri.Kekuatan hati untuk mengharungi segala rintangan ini.Adakala aku hampir kalah,namun aku tetap kuatkan hati dan perasaan ini.Perasaan yang sentiasa diganggu dengan bermacam-macam masalah.

Hatiku dirundung pilu.Pilu kerana insan2 yang tidak pernah mahu berterus terang padaku.Insan yang terlalu bnyak merahsiakan segala hal dari padaku.Aku cuma mahu kejujuran..kejujuran tanpa berselindung..

Mengapa harus berselindung??semakin engkau berselindung,semakin parah hatiku bila mengetahui sesuatu kebenaran itu.Walau bukan dari mulut mu sendiri..Kenapa kau harus menipu aku sekaligus menipu diri mu??

Di mana kejujuran dirimu terhadap diriku??Dimana kata2 yang engkau ucapkan buat diriku??
Aku kadangkala keliru sama ada dirimu betul menyintaiku atau ada orang lain selain diriku??
Berilah aku kekuatan untuk menghadapi ujian ini..

aku harus bersabar dengan ujian ini..Aku harus kuat untuk laluinya.Ya andai saja dia ingin pergi meninggalkan diriku,tidak mengapa..Kerana dia telah melepaskan seseorang yang amat mencintai dirinya dan belum tentu dia akan bertemu dengan orang yang sebetul-betul ikhlas mengasihinya..

Kekasih tersepit...

Di mana ketenangan yang ku cari???

Assallamuallaikum

Di mana ketenangan yang aku impikan selama ini??pada mulanya aku memiliki ketenangan bila bersama mu..tetapi setelah aku mengetahui bahawa ada lelaki lain yang cuba untuk memilikimu,aku mula rasa tidak tenang.Adakah akan berulang kejadian silam dalam hidupku bila kekasih hati beralih arah tanpa sebab yang boleh diterima akal?

Sejak dua menjak ini dirimu sering muncul di dalam mimpi-mimpiku..datang memberikan kebahgiaan buat diriku.Alangkah indahnya kalau mimpi itu betul2 kenyataan?Tetapi orang selalu kata mimpi itu hanya mainan tidur.Tetapi aku rasakan mimpi itu seoalah realiti??

Aku sentiasa memikirkan mengenai perhubungan antara aku dan kau.Adakah ia akan berakhir seperti yang kita inginkan?aku tahu engkau terlalu letih untuk bercinta lagi.Sama juga seperti aku yang dah letih untuk mencari cinta yg sejati.Bagi aku kau adalah yang terbaik buat diriku.

Aku terima segala kekurangan dan kelebihanmu.Bagiku kau teramat cantik bukan pada pandangan mataku,tetapi di dalam hatiku.Kau sentiasa tersemat di dalam hatiku yang telah engkau tawan sejak dari mula kita kenal.

Aku inginkan ketenangan bersama mu wahai sayangku.Engkaulah penghibur diriku disaat aku bersedih.Engkaulah teman sepergaduhan aku.Engkaulah teman menangis ku.Aku tak sanggup untuk kehilanganmu di saat ini.Aku berpegang pada janji kita yang kita tetap akan bersama walau apa juga rintangan yang mendatang.

Di saat aku menulis entri ini,mataku belum terpejam walau sesaat pun hanya kerana memikirkan tentang dirimu dan perhubungan kita.Aku taknak apa yg terjadi semlm berulang.Dan aku taknak cinta yang kita bina selama ini menjadi tawar.

Ya aku jauh di sini dan engkau jauh di sana.Telah aku katakan padamu aku akan menikahimu apabila aku datang menemui mu kelak..Aku dah tak sanggup untuk berpisah lagi..Terasa rindu itu tersangat menyeksakan..

Aku berharap engkau setia menantikan diriku dan cintamu padaku takkan pernah pudar atau padam.Hanya dengan memiliki dirimu dapat membuatkan hatiku berasa tenang..Percayalah sayang Aku akan tetap memegang pada janji2 yang telah aku lafazkan kepadamu..

Ikhlas dari hatiku buat insan yang tersayang..

Gagalkah Aku???

Assallamuallaikum..

Bagi aku cinta itu memang suci.Memang menyeronokkan.Sentiasa bersama orang yang disayangi dan dicintai.Hati aku sentiasa bersama dengannya.Tetapi ada masanya hatiku menjadi takut.Takut kehilangan dia dari hidupku.

Dia pernah bertanya pada diriku,andai dia pergi dulu sebelum ku apa yang akan aku lakukan.Telah aku katakan kepadanya kalau dah ajal,aku redha.Setiap hari aku akan pergi melawat pusaranya.Telah ku katakan padanya,aku ingin membahagiakan dia seumur hidup.

Namun kerana kenangan silam hatinya tiba-tiba tawar pada diriku.Dia tidak lagi semanja dahulu.Dia tidak lagi seceria dahulu.Dia tidak lagi melayan aku seperti dahulu.Kerana kenangan silam itu telah mengaburi hati dan perasaannya.

Dia sendiri keliru dengan apa yang dirasakannya.Sebenarnya dia sayang kan aku tetapi hati dan perasaannya telah dipengaruhi oleh kenangan lampaunya.Aku fikir mesti dia anggap aku ini sama seperti bekas kekasihnya yang dahulu.Namun hakikatnya aku lebih menyayangi dirinya dari diriku sendiri.Sanggup bersusah payah untuk kegembiraan dia walaupun diriku sedang menangis..

Dalam fikiranku,adakah aku gagal sekali lagi untuk membina istana cinta bersama orang yang aku sayang??Gagalkah aku untuk memberi sepenuh kasih sayang ku kepadanya??Gagalkah aku untuk merealisasikan impian kami bersama??Gagalkah aku untuk memberikan kehangatan cinta padanya??Aku sendiri tak tahu.Adakah dia jujur pada diriku bila dia menyebut"i love u" atau pun hanya sekadar lakonan untuk menyedapkan hatiku yang gundah gulana.

Hanya ku berserah kepada yang Maha Berkuasa untuk menentukan segalanya..telah ku usahakan untuk menjaga hubungan ini.Aku sayang dia dan dia Sayangkan aku.Cuma dia keliru dengan perasaan dirinya sendiri.Dirasakannya seolah-olah aku ni jauh daripadanya.sedangkan hakikatnya,dia yang mencoba untuk berjauhan dariku.

Andai engkau membaca luahan hati ini,aku berharap ingatlah saat2 indah kita bersama,saat susah senang kita berdua.aku sentiasa berada disampingmu dikala engkau sedih,marah,letih.Tak pernah aku biarkan engkau menghadapi masalah seorang diri.Ingatlah bahawa cinta aku kepadamu bukan omongan kosong.Bukan mainan belaka.Telah ku katakan bahawa aku ingin mengambil dirimu untuk menjadi isteri aku yang sah.

Aku harap hatimu takkan pernah berubah.

Ikhlas dari diriku..

Selasa, 2 Oktober 2012

Perhubungan,kesetiaan atau kecurangan???

Assallamuallaikum

Okay hari ni Jay nak story kat korang pulak macam tajuk di atas tu lah.Setiap perhubungan pasti akan ada dua benda ini sama ada kesetiaan atau kecurangan.Jay akan bercerita mengenai kesetiaan atau kecurangan.

Dalam perhubungan haruslah ada kesetiaan.Kesetiaan bermaksud sanggup bersama dalam apa juga keadaan atau situasi.Tidak kira susah atau senang.Kesetiaan ini amat penting,penting untuk membina satu perhubungan yang harmoni dan bahagia.Kebanyakan hari ini membincangkan soal kesetiaan pasangan masing-masing.

Masih ramai yang meragui kesetiaan pasangan mereka.Ini disebabkan pengalaman lalu yang membuatkan mereka kurang percaya kepada kesetiaan pasangan mereka.Perkara sebeginilah yang sering terjadi di dalam masyarakat kita.

Curang atau lebih dikenali dengan panggilan Main kayu tiga.Curang bermaksud mempunyai perhubungan lain selain dari pasangan kita.Kecurangan ini pasti terjadi di dalam perhubungan andai perhubungan itu hanya palsu semata.

Belajarlah untuk setia.Jagalah hati pasangan jika cinta itu benar2 ikhlas dan janganlah permainkan cinta seseorang itu andai hanya untuk bersuka-suka.


Isnin, 1 Oktober 2012

Tenangkah hati dan fikiran??

Assallamuallaikum

Apa khabar korang semua?moga sihat2 lah hendaknya.dah bersawang dah blog Jay ni kan.Yelah bz dengan keje,bz dengan kehidupan lagi.Macam2 yang telah terjadi.Namun Jay tetap redha dengan apa yang telah Jay lalui.

Betullah orang kata,dalam perhubungan pasti ada turun naiknya.Dalam percintaan pasti ada pergaduhan dan kegembiraan.itu adalah asam garam kehidupan.Namun ia tetap memberi kesan pada kehidupan seharian.Kesan yang terbesar adalah mood kita untuk hari itu.

Nak buat sesuatu pasti merasa tidak selesa.Ini disebabkan oleh perasaan dan fikiran yang kacau.Inilah yang berlaku di dalam kehidupan kita.Apabila berlakunya perselisihan faham antara dua insan yang saling menyayangi hati dan fikiran jadi tidak tenang.

Situasi ini sering terjadi di dalam masyarakat kita contohnya di dalam keluarga,pasangan kekasih dan juga di dalam individu itu sendiri.Cara untuk mengelakkan perkara sebegini terjadi perlu ada persefahaman,saling bertolak ansur dan kalau boleh elakkan untuk betengkar.

Kalau pasangan anda merajuk,lekas-lekaslah pujuk.jangan dibiarkan berterusan macam tu.Buatlah sesuatu untuk mengembirakan hatinya semula.Bila hatinya dah sejuk,pasti pekara yg terjadi pun akan dilupakannya.

Wah Jay ni dah macam kaunselor pulak..hehe.sedangkan Jay sendiri mengalaminya pada masa Jay tengah menulis entri ini.Mudah-mudahan si dia dapat melupakan apa yg telah terjadi.Cuma hati Jay sendiri yang tak tenang sekarang ini.Terlalu memikirkan dirinya.

Khamis, 9 Ogos 2012

Hati Tak Tenang

Assallamuallaikum..


Maaflah Jay dah lama tak menulis kat blog ni.Baru-baru ini Jay ada masalah sikit.Sekrang ni tengah nak tenangkan diri.Moga Allah mendengar doa-doa Jay.Bila Kita tersalah melakukan keputusan pasti ada insan yang terluka.

Sebelum membuat sebarang keputusan fikir-fikirkanlah.Jangan jadi macam Jay..baru nak menyesal.Sebab Jay dah buat seseorang terluka,bukan sahaja dia tetapi diri Jay sendiri merana.Kemana pun Jay pergi,hati Jay tetap tak boleh tipu diri Jay yang Jay sayangkan dia.

Jay dah berterus terang pada dia mengaku kesalahan yang Jay telah lakukan.Jay ingin membahagiakan dia semula sama seperti dulu.Sekarang hanya terpulang pada si dia untuk membuat keputusan.

Setiap saat dirimu muncul di dalam fikiranku,
kemana pun aku pergi dirimu pasti wujud di dalam hatiku,
Maafkanlah diriku kerana telah mengecewakan dirimu,
Berilah aku peluang untuk menebus
Kesalahanku,impian ku hanya satu,
Ingin membahagiakan dirimu seperti yang pernah kita berdua janjikan.

Maafkanlah aku wahai penyeri hidupku,
Ku ingin hidup bersamamu susah dan senang bersama,
Aku sentiasa mendoakan dirimu,
Moga Allah membukakan pintu hatimu semula buat diriku..
Hanya Engkau yang mampu membuka pintu hatinya semula
setelah aku berusaha untuk kembali kepadanya.


Betapa peritnya apabila perasaan di uji dengan percintaan.Apa pun yang berlaku aku harus redha.Hanya Allah swt mengetahui apa perasaan ku di saat ini.


Selasa, 19 Jun 2012

SABAH 3

Assallamuallaikum..

Hai korang..lama dah tak update blog ni kan?Mesti ada yang tertunggu-tunggu entri Jay mengenai Sabah ni kan?Ape??takde??wuwuwuwu..touching jap*sepak budak ni laju2*.Okaylah,kali ni Jay nak bawa korang melawat ke Daerah Tenom.Tenom ni terkenal dengan kopi dan Taman Pertaniannya..Tak caya jom mari Jay ajak korang jalan2..


Di dalam Taman pertanian ini terdapat bermcam-macam jenis tumbuhan,darilah pokok buah-buahan sampai lah ke pokok bunga-bungaan.Salah satu contoh Taman Anggerik atau lebih dikenali sebagai taman Orkid.
Papan tanda ke taman anggerik.
Jenis2 bunga yang ada di dalam Taman tersebut



Salah satu spesis orkid yg ada.


Di dalam taman pertanian Tenom ni ada terdapat satu buah ajaib...atau dalam bahasa saintifiknya "Synesepalum dulicifficum".Kelebihan buah ni adalah:

1. Keunikan rasa buah yang bertahan 2-3 jam selepas memakannya.
2. Gula mengandungi protin miraculin.
3. Merawat sakit gigi, kencing manis, malaria, buasir dan batuk.


Nak tengok macamana rupa buah ajaib ni??tengok gambar kat bawah ni..

ni lah rupa buah ajaib tu..

Okaylah dah cukup di area Tenom.Sekrang Jay akan bawah korang ke sebelah Timur Sabah pulak.Pertama sekali korang boleh buat aktiviti rafting di Kiulu River.Kat sini boleh dikira mencabar juga untuk buat aktiviti rafting ni..Sesiapa yang gemar aktiviti lasak seperti ini,jangan lepaskan peluang.Rugi kalau tak cuba..





Selepas itu kalau korang nak rasa udara yang sejuk dan nyaman,bolehlah datang ke kinabalu park.Di sini anda boleh merasai suasana yang segar dan nyaman,walaupun matahari tegak di atas kepala sekalipun tetap terasa kesejukan udaranya.
ini adalah gambar2 yang di ambil ketika Jay berkursus di kundasang.

Anda boleh mendaki gunung Kinabalu iaitu gunung yang tertinggi di asia tenggara..Entri akan datang Jay akan ceritakan mengenai ekspidisi mendaki Gunung Kinabalu..Kalau nak mendaki kena cukup kuat dari segi mental dan fizikal tau..hehe..

Okaylah buat masa ni sampai di sini sahaja dulu pengembaraan kita.Jay akan sambung lagi di entri seterusnya.Harap korang suka tengok gambar-gambar di atas.Gambar-gambar di atas di kreditkan utk google.hehe.

Selasa, 29 Mei 2012

SABAH 2

Assallamuallaikum dan Salam Sejahtera

Entri sebelum ni berkaitan Sabah kan??now sambungan pulak.tempat-tempat menarik yang korang boleh pergi melancong kat Sabah ni.Banyak aktiviti yang korang boleh lakukan..:)

Daerah Papar terkenal dalam pembuatan gambus dan permainan gambus.Setiap tahun akan diadakan Pesta Gambus.Mesti korang tahu macamana bentuk dan rupa Gambus ni kan??Kalau ada yang tak tahu tengok gambar di bawah ni.

Inilah gambus..Kredit to google
Gambus ini biasanya dimainkan oleh suku kaum Melayu Brunei yg banyak terdapat di daerah Papar.Biasanya alat muzik ini dimainkan ketika pesta atau Majlis kenduri kahwin.Salah seorang pemain Gambus yang terkenal di Sabah ni ialah 'Fauziah Gambus'.

Di Daerah beaufort pulak,anda boleh melakukan aktiviti rafting iaitu Padas Rafting.Para pengunjung akan dapat mengalami sendiri pengalaman berkayak di sungai berskala III – IV dan aktiviti ini sesuai bagi mereka berumur 12 hingga 55 tahun.
Padas Rafting
Dari Kota Kinabalu, para pengunjung boleh menaiki teksi untuk ke Beaufort. Perjalanan ini akan memakan masa selama 2 jam.
Setiba di Beaufort, dikehendaki untuk menaiki kereta api selama 3 jam perjalanan untuk sampai ke Sungai Padas.

Di Sungai Klias anda dapat melihat kunang-kunang pada waktu malam.Terdapat juga Monyet Proboscis atau lebih dikenali orang tempatan Sabah sebagai "BAYAU"."BAYAU" ini telah dipilih sebagai moskot bagi SUKMA ke-9 pada tahun 2002.
inilah si "BAYAU"
Korang tengok-tengok aku apehal??
Di daerah Sipitang pulak terkenal dengan buah-buah tempatan.Buah yang paling bnyak di jual di daerah ini adalah buah Durian.Harganya tersangatlah murah RM5 sekilo.Ada juga yang telah di ikat dalam RM15-RM20 3-4 biji seikat.Apabila buah durian ini terlalu bnyak di jual Harganya boleh jatuh hingga ke  RM1-RM2 sekilo.Dan pernah dijual RM10 Seguni buah durian akibat terlalu banyak hasil pada tahun tersebut.Daerah ini juga mempunyai tempat pelancongan tepi laut yg dikenali sebagai ESPLANADE SIPITANG..
1 TOMPOK RM 15 murah kan?
inilah ESPLANADE SIPITANG
Di Sabah juga mempunyai nama tempat-tempat yang pelik-pelik.Contoh Menggatal,Maraba,Merapok,Gusi-gusi,Nyaris-nyaris bnyak lagilah..Dan ada satu gambar aku jumpa dekat google.Nama Jalan ni mmg pelik.Jalan ni terletak di Daerah Tenom.
Ini bukan edit ye..Memang wujud..
Pelik tak??hehe..Okaylah sampai sini dulu okay.Nanti Jay akan sambung lagi.Jay akan bawa korang round satu Sabah ni.hehe.So tunggu entri yang akan datang "SABAH 3"..
Kalau dah merancang nak bercuti tu,apalagi cepat-cepat bookoing tiket dan penginapan di Sabah.100% korang takkan rugi kalau bercuti ke Sabah.

Selasa, 22 Mei 2012

SABAH

Assallamuallaikum dan Selamat sejahtera.
Okaylah entri sebelum ni Jay dah cerita tentang Pesta Kaamatan kan.Sekrang Jay nak bawa korang semua round Sabah.Maksud Jay ajak korang tengok tempat-tempat menarik yang ada di Sabah ini.Kalau korang bercadang nak bercuti kat sini,Jay gerenti mesti seronok punya.hehe..


KKIA Terminal 1

Pertama sekali kalau korang nak pegi Sabah ni kenalah naik kapal terbang ye tak?Takkan nak berenang pulak.hehe.gambar kat atas ni adalah Kota Kinabalu Internatioan Airport T1..Kat Kota Kinabalu ni ada dua airport.Terminal 1 dan Terminal 2..Terminal 1 ni adalah untuk MAS dan terminal 2 adalah untuk Air Asia atau lebih terkenal sebagai LCCT seperti gambar di bawah ini.
KKIA Terminal 2 (LCCTKK)
Bila dah sampai kat Kota Kinabalu ni,Perkara pertama ialah kena cari tempat penginapanlah kan.Kat Kota Kinabalu ni bnyak hotel or lodging yang murah.Nak duduk hotel 5 bintang pun ada juga.Aktiviti yang korang boleh buat ialah pertama ialah Ke Muzium Negeri Sabah..Apa yang menarik kat sana?
Muzium Sabah

Rangka ikan paus
 Tarikan utama adalah Rangka ikan paus.Bila berada di dalam bangunan tersebut tidak boleh membawa kamera ye..itu adalah syarat untuk masuk ke dalam.Bayaran masuk cuma RM2 kalau tak salah.Di Aras 2 terdapat barangan seperti Tajau..Tajau ini digunakan untuk menanam mayat bagi orang zaman dahulu.Keranda pun ada di pamerkan di muzium ini.Semua artifak seperti tajau dan keranda adalah yg betul dan pernah digunakan untuk menyimpan mayat.

Terdapat juga rumah-rumah tradisi bagi suku suku kaum yang ada di Sabah ini.Seni bina setiap rumah tradisi dari suku kaum yang ada di Sabah ini memang berlainan.tak rugi kalau korang datang dan melawat ke Muzium ini.
Salah satu rumah tradisi yang ada di Muzium Sabah

Selepas dari muzium korang boleh pergi ke Lok Kawi Wild Life Park..Kat sini korang boleh tengok macam-macam jenis binatang.Gajah,harimau,monyet belanda dan macam-macam lagi.Ada masa yang ditetapkan untuk kakitangan membuat pertunjukkan bersama haiwan..
Lok Kawi Wild Life Park
Okaylah setakat sini dahulu Jay ceritakan tempat-tempat yang menarik di Sabah ni.Entri ni belum habis lagi tau..Ada bahagian 2 dan bahagian-bahagian yang seterusnya.So Jom melawat Sabah.:)

Khamis, 17 Mei 2012

Pesta Kaamatan 2

Assallamuallaikum.

Hye korang semua.Hari ni Jay nak ajak korang berpesta kaamatan.Hah??tak tahu apa tu
'Pesta Kaamatan'??Okay lah.Jay akan terangkan serba sedikit mengenai perayaan ini.

Pesta Kaamatan ini diraikan oleh suku kaum kadazan/dusun di sabah ni..Pesta ini dipanggil "Magavau" dalam bahasa Kadazan..Perayaan ni merupakan perayaan khas bagi menghormati "Bambazon" iaitu semngat padi.Perayaan ini biasanya diadakan selepas menuai padi..

Perayaan ini akan diraikan setiap 30 & 31 Mei setiap tahun.


Pemenang Unduk Ngadau peringkat Negeri Sabah 2011

Unduk Ngadau ini dikira satu pertandingan yang besar juga..Unduk Ngadau ini adalah pertandingan ratu cantik..tiap-tiap daerah besar yang ada di sabah ini akan membuat pertandingan.Johan peringkat daerah akan bertanding untuk peringkat negeri dan sekaligus akan dinobatkan sebagai Unduk Ngadau peringkat negeri Sabah.Daphne Iking adalah salah seorang pemenang Unduk Ngadau peringkat negeri Sabah..
Pertandingan Sugandoi..
Sugandoi adalah satu pertandingan nyanyian..Pertandingan ini sama juga pemilihannya seperti Unduk Ngadau.setiap daerah akan memilih satu wakil untuk dihantar ke peringkat negeri.Salah seorang kawan saya ada mengikuti pertandingan ini.

Tarian Sumazau



Sumazau adalah tarian tradisi bagi suku kaum kadazan..Tarian ini juga akan di tarikan ketika sambutan Pesta Kaamatan atau mana-mana keramaian.Kebiasaannya Pelancong akan di minta menari bersama-sama untuk memeriahkan lagi.. 

Kepada ada yang belum pernah merasai suasana Pesta Kaamatan ini bolehlah datang ke Sabah.Banyak aktiviti yang menarik boleh di lakukan di negeri Sabah ini.Tak rugi  anda datang ke Sabah..

Rabu, 16 Mei 2012

Segmen : Saya Nak Blogger Card By Eyqa Hasnan

Assallamuallaikum

Hye you all'z..hari ni mak jemah..opss..tersasul jadi mak jemah pulak..hehe...okay kali ni Jay nk join segmen yang di buat oleh blogger Eyqa Hasnan .So moh kite join reramai..hehe..


Okay..dah tengok??Jay nak tag seorang..sape ek..hah.. ni nama dia...

Hunny Nordin


Okay kalau join kene isi yg ni kan..

nama samaran dalam blog : Jay
tarikh start berblogging :30 Mac 2011
asal negeri mana :Sabah Bah!!
warna untuk tulisan :Biru
link blog :http://jai-diari.blogspot.com

Isnin, 14 Mei 2012

"Aku hanya cintakan kau seorang"

Assallamuallaikum..

Khaifa halukum??Sape perasan sejak dua menjak ni Jay selalu cakap arab dalam status Fb Jay..hehe.Belajar bahasa Al-quran sebenarnya.hehe.Okay hari ni Jay nak bawa tajuk di atas..


Hah!!!jatuh cinta??bila jatuh cinta apa ayat yang akan keluar dari mulut seorang lelaki buat teman wanitanya."aku hanya cintakan kau seorang"kalau ikhlas takpe.kalau tak ikhlas??hah!!!itu menjadi masalah...Betulkah hanya dia seorang yang engkau cintai??

Sejujurnya bagi Jay ucapan sebegini tidak sesuai digunakan..sebabnya??Jay akan huraikan sebab-sebabnya..Cinta Jay terbahagi kepada empat..Banyak kan cinta Jay??hehe..bila Jay mengatakan sebegini ramai bertanya kenapa ada 4??adakah disebabkan Jay masih mempunyai 4 kuota lagi?oh..tidak..bukan kerana itu..:)

Biar Jay jelaskan satu persatu..Cinta yang pertama..Cinta kepada Allah swt yakni pencipta sekalian manusia dan alam semesta.Dia lah yang berhak menerima Cinta yang pertama daripada hamba yang diciptakan dengan kekuasaannya.
  

Cinta yang kedua hanya Rasulullah S.A.W yang layak menerima dari umat yang dikasihinya.Betapa baginda mengasihi dan menyayangi kita sebgai umatnya..Di masa malaikat maut datang untuk mecabut roh baginda baginda berkata
Malaikat maut datang menghampiri, tapi Rasulullah menanyakan kenapa Jibril tidak ikut sama menyertainya. Kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini.
“Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?” Tanya Rasululllah dengan suara yang amat lemah. “Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu. Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu,” kata Jibril. Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan. “Engkau tidak senang mendengar khabar ini?” Tanya Jibril lagi. “Khabarkan kepadaku bagaimana nasib umatku kelak?”“Jangan khuatir, wahai Rasul Allah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: ‘Ku haramkan syurga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya,” kata Jibril.“Ya Allah, dahsyat nian maut ini,timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku. “Subhanallah menitis airmata aku membaca betapa kasihnya Baginda kepada umatnya..
Cinta ke tiga adalah cinta kepada Ibu Bapa yang menjaga kita dari dalam kandungan sehinggalah sekarang.Sebab tu bila orang bertanya bila Jay nak kawin,Jay akan cakap Jay nak capaikan dulu impian Ibu dan Bapa Jay..Insyaallah kalau jodoh dtg dulu Jay terima tapi tanggungjawap tu takkan Jay persiakan..
Dan yang terakhir barulah cinta sesama Makhluk..andai cinta yang disemai kerana mencari keredhaan dari cinta yg 3 itu,insyaallah berkekalan hingga ke akhir hayat.Sebab itu kita tak patut ucap "aku hanya cintakan kau seorang"maknanya hanya cinta sesama makhluk je..yang 3 tu tak cinta lah kot?hehe..Bercinta di dalam mencari keredhaannya insyaallah semuanya akan selamat dunia akhirat..


Asykuruka..

SMILE ALWAYS!!!

Khamis, 10 Mei 2012

Review Blogger 2


Assallamuallaikum

Hye korang..aww..berjumpa lagi dalam rancangan joyah aww aww...hari ni joyah nak tukar watak sikit lah..nak ajak korang pegi jenjalan kat blog seseorang..hakhak..malunye joyah rase..aww..Okaylah Joyah nak ajak korang tengok blogger ni. Kat bawah ni..hehehe



aww chak..hah nilah blogger tu..:)

 Aww..cun tak??hehehe..model sambilan ni..korang nak terjah blog dia meh
klik---->The StOrY BouT HunnY NoRdiN.. tu nama blog dia..Apa kata kiter ramai2 terjah blog dia ni..aww..Joyah hari2 terjah blog dia ni..aww pecah rahsia joyah.

So korang terjah n follow dia tau..hehehe..Now nk jadi lelaki sejati dah..taknak aww..lagi..nanti ada yang muntah hijau bayangkan Jay jadi aww aww kan kan Falling Angel..hahaha..Kalau lagi best korang followlah Jay sekali..hehe

Now nak p meroyan sat kat FB dan twitter..sampai bejumpa lagi dalam rancangan Joyah aww aww.hahaha..

p/s:jangan tiru aksi di atas ye.takut tak pasal-pasal kene cop jantan terhangat di Lorong Hj.Taib..hahaha.

SMILE ALWAYS!!!

Rabu, 9 Mei 2012

Review Blogger

Assallamuallaikum..

Aww chak...Hari ni Joyah nak ajar korang cara-cara nak touchup eye shadow dan lipstik..aww..*amboi mak jemah.anak mak jemah dah jadi aww aww ke?*Haha..takde takde..salah masuk siaran ni.Okay dah lame rasanyer Jay x review mana2 blogger kan..So hari ni Jay nak buat review sikit.

Okay hari ni Jay nak review blog orang ni....yang kat bawah ni..alah bawah ni lah,..

Opss!!!
Sori salah gambo..hahaha..ni gambo kat bawah ni hah..ni yang betul punye:P
Amacam??hehe..Not avalaible dah ni ok..Ni lah tuan empunya blog FALLING ANGEL <----Klik je nama tu.Blog dia ni tersangat okay dan best.banyak info yang menarik dalam blog dia.Kalau nak tahu petua2 yang berkaitan sila layari blog beliau okay.

Blog Falling Angel ni baru di wujudkan di dalam sistem blogger.com pada bulan April 2012..tapi page view dia dah cecah 2099 kali tau..fullamak macam blogger .com tu aku punyer je..hahaha..Semua aku tahu..Aku memang stalk blog dia ni.bukan stalker ape..suka baca entri-entri dia yang bermanfaat untuk kita..

Header dia Jay xdapat nak copy sebab xde.tapi ada tulisan sebegini
"Blog ini hanya untuk kawan-kawan yang menyayangi eina..memberi informasi dan berkongsi tentang kehidupan saya sebagai seorang pelajar. Eina seorang student kejuruteraan mekanikal..sangat minat menulis.. Seorang yang lembut hati..yang mempunyai nick name "Falling Angel".. Inginkan kehidupan seperti bidadari yang sentiasa bahagia.. Seorang yang romantik..suka gelak dan senang mengeluarkan air mata.. hihi..Follow lah Facebook dan twitter saya...eina_gurlz93@yahoo.com"

Hah dah baca??So kalau nak add dia tu kat atas dah terang-terang bagitahu facebook dengan twitter diakan.Lagi bagus korang follow blog dia ni.tak rugi waa cakap lu..So sekali lagi Jay ajak korang jom kite terjah blog beliau----->FALLING ANGEL Jom ramai2 follow..:)

P/s:Sori Eina tak minta izin ambil gambar kat atas..nak ambil header blog takde..hehehe.

Selasa, 8 Mei 2012

Arghhhh aku buntu!!!!!!


Assallamuallaikum

Hye you all..hari ni Jay nak ajar cara-cara memasak ketupat pulut.aaww..*uik biler masa aku jadi nyah ni??*..Eh salah masuk la.Sekarang Jay betul-betul tengah buntu ni.Sana sini Jay cari tapi tak jumpa-jumpa.Sedih..

Penat Jay email sana sini,tanya itu ini tapi jawapan tetap mengecewakan.Bila lah dapat bejumpa ni.Di manalah ko berada ye.susah bebeno nak cari.Ada sesiapa boleh tolong tak??Dah puas mencari ni..sana sini tak juga bejumpa.*awat aku ulang balik apa yg aku cakap?*

Jay sebenarnya nak sambung study..tapi semua course yang ditawarkan tidak berkaitan dengan bidang tugas Jay sekrang ni.Jay nak ambil PJJ untuk course ekonomi di Sabah ni.UMS (Universiti Malaysia Sabah)ada menawarkan course ini tapi dengan kelayakan minimum STPM..Jay cuma ada Sijil Psikologi Malaysia..ops salah SPM.hehe

USM ada menawarkan course ini tapi dia dah bukak pengambilan pada januari lepas.Jay terlepas tengok iklan dia.tak tahu bile ada pengambilan kali ke2 untuk PJJ tu lagi...

HELP ME!!!!!!

Jumaat, 4 Mei 2012

Entri pendek

Assallamuallaikum


Kepada semua yang hantar komen mengenai segmen bloglist yg Ben Ashaari buat.Jay akan reply secepat mgkin ya.now on9 guna Android je.Esok Jay reply semua komen ye..


Thanks pada yg sudi bertukar bloglist dgn Jay.


SMILE ALWAYS!!


Published with Blogger-droid v2.0.4

BEN ASHAARI tanya blogger sapa nak ?

Assallamuallaikum..

Okay hari ni nak join segmen dari Ben Ashaari.Korang nak join juga??meh rapat..rapat lagi..lagi rapat..hehe..nak bagitahu cara nak join je..Klik gambar macho Ben Ashaari kat atas tu..Dah klik??bagus..Dah join???lagi baguss.

Kenapa korang perlu pilih Blog aku??Sebab aku suka nak promote hasil kerja orang.tak kira bagus atau tidak cara penulisan korang.Semua terpulang pada individu.Satu matlamat aku,aku taknak naik sorang-sorang.biar kita semua sama-sama naik....so kesimpulannya adakah aku akan berjaya seperti Ben Ashaari??tunggu...:P

OO dan minta tolong ye vote sini http://bit.ly/JiGSp6 Untuk vote Ben Ashaari..Harap dia menang tahun ni..:)

SMILE ALWAYS!!!

Khamis, 3 Mei 2012

Warkah buat adikku

Assallamuallaikum

 Kehadapan adik ku yang di kasihi.Tujuan warkah ini abang tulis adalah untuk menyatakan betapa abang terlalu merindukan adik.Kerinduan yang tidak pernah terpadam selagi nafas abang masih ada.

 Adik.Abang rindu kenangan-kenangan kita satu masa dahulu.Apabila adik menangis abanglah yang jadi tisunya.menyerap segala airmata dan hingus adik di bahu abang..hinggakan basah baju abang di penuhi airmata dan hingusmu wahai adikku.

 Adik.Disaat abang sedih,adiklah orang yang sentiasa ada di sisi abang.Sentiasa memberi abang kata-kata semangat agar abang tidak terlalu sedih.Sehinggakan adik sanggup mencari lagu2 yang dapt memberi kata semangat utk abang..

 Adik.Ingatlah bahawa abang merindui saat saat kita bersama.Tetapi kini semuanya telah berubah.Adik telah pergi meninggalkan abang seorang diri.Biarkan abang seorang diri.mengapa adik??apa kesalahan yang telah abang lakukan terhadap adik??

 Adik.Disaat ini abang terlalu rindukan adik.Ingin abang peluk erat tubuhmu,ingin abang kucup dahimu,tapi apakan daya.disaat abang terlantar sebegini,adik tidak berada disisi abang.Abang takkan beritahu pada adik yang abang terlantar sebegini.abang taknak adik risau ataupun menitiskan airmata kerana abang.

 Adik.Andai Ajal menjemput abang pergi,janganlah adik menitiskan airmata walau sedikit pun.Redhakanlah pemergian abang.Abang berharap adik takkan pernah lupakan abang walaupun abang bukanlah seorang abang yang baik buat adik.

 Adik.Apabila adik menerima warkah ini,mungkin abang telah tiada di dunia ini lagi.Adik jagalah diri adik baik-baik.Ingatlah segalan pesan abang.Semoga Allah swt memberkati diri adik..

Salam sayang
Abang..


Rabu, 2 Mei 2012

Gua Samseng??????

Assallamuallaikum

 Fuh..lama dah rupanye Jay tak hupdate blog ni kan.*lamelah sangat padahal xsampai seminggu*Dah bersawang dah nampaknya..jap jap nak bersihkan sawang dengan habuk.pftt treetttt..prakkk prottt.eh asal bunyi kentot pulak??ohh itu bukan bunyi daripada Jay ok.


tgok muka yg innocent sangat2.
Abaikan muka nak nangis kat atas tu yer..haha.Muka budak terbiar memang macamtu..okay tak nak main2 dah.Now orang semua sebok cerita pasal BERSIH 3.0....Juga filem yang tengah hot BERANI PUNYA BUDAK.Banyak yang dah tengok cerita tu.tapi aku tetap tak pegi lagi.:)

Berani punya budak dibintangi Afdlin Shauki,Nabil,Johan,Awie dan ramai lagi.rasa jeles pulak orang lain dah tengok cerita tu..Ada yang sudi temankan Jay tak?Tiket Jay sponsor termasuk pop corn,coke,kentang goreng,ayam goreng dan macam macam lagi.Pakej 10 in 1..hahaha

aku pun dulu kira "Berani Punya Budak" sebab masa aku darjah 4 aku gaduh dgn budak darjah 6.haha.darah muda masa tu.aku gaduh dengan budak tu gara-gara dia cekau duit kawan aku.
aku ape lagi dengan muka selamber rock je jumpa budak tu dan terus aku tampar jer.

Nak dijadikan cerita budak tu and the geng kejar aku dari tingkat 3 ke tingkat 1 bangunan sekolah tu.Sampai jer kat kelas aku dok lari pusing sana sini sampai aku terkepung.Last last aku lompat atas meja sekolah dan lari ke meja aku dan aku terus duduk buat2 tak tahu..

Kebetulan masa tu aku dah nampak cikgu yang nak masuk kelas aku.So budak tahun 6 tu tak sempat nak lari dah kene tengkap oleh cikgu tu..Dia ngadu aku cari pasal tp yg seronoknya semua kawan aku backup aku.Depa kata budak tu yang mula dulu.So budak tu kene denda berdiri kat koridor dari mula cikgu tu mengajar sampailah cikgu tu habis mengajar.

Jadi kesimpulan dari cerita aku tu,jangan lah tunjuk hero kalau tak berani dan adakah aku Seperti Afdlin Shauki di dalam BERANI PUNYA BUDAK??haha..
Nak lawan gua ke??Jom..ganas tak muka aku.hahaha

SMILE ALWAYS..

Jumaat, 27 April 2012

Thanks to follower ke-444

Assallamuallaikum..

Alhamdulillah syukur ke hadarat ilahi.Ada juga yang sudi lagi memfollow blog yang telah agak usang ini.Thanks untuk follower aku yang ke-444..cantik nombor tu..hehehe..korang nak tahu siapa dia?? Jom terjah ramai2 blog beliau..



Sori ambil header tanpa kebenaran.:)
 Inilah follower yang ke 444..Korang terjah blog dia ek.comel jer blog dia ni.Lagi bagus follow sekali..Tuan empunya Blog ni berasal dari Sarawak Bumi Kenyalang.Kalau rasa2 nak belajar bahasa Sarawak klik sini .Bahasa Sarawak ni tak lah susah mana pun.

So terjah ek.BTW thanks pada semua yang follow.Nanti Jay akan buat kunjungan balas tau..
Thanks for Segmen Ben Ashaari.dapat juga rakan2 blogger baru.:)

SMILE ALWAYS!!!

BEN ASHAARI DAN BLOG AKU


Assallamuallaikum..

Dah lama tak join Segmen Ben Ashaari ni..Walaupun kira Jay dah setahun berblogging but Jay nak join juga..Nak kenal blogger2 baru.:)

Kalau korang rasa nak join segmen ni just klik gambar macho Ben Ashaari tu hah.Buka sehingga 3 petang ni sahaja.

Jay rasa yang sama dengan blog Ben ashaari tang Santai...:)

Smile Always..

Rabu, 25 April 2012

Aku Seorang Artis???

Assallamuallaikum

Apa khabar semua.Diharapkan anda semua sihat walafiat di samping orang-orang yg tersayang.Hari ni hari Rabu.Satu lagi lembaran baru buat hidup aku.Hidup yg penuh dengan perjuangan selagi nyawa dikandung badan.

Ada yang mengatakan hidup ini umpama sebiji roda.Adakala kita di atas dan adakala kita di bawah.Memang betul sebab bumi kita pun berbentuk bulat.adakala kita di bawah adakala kita di atas..cuma kita tak sedar kerana adanya daya tarikan graviti.:)

Begitu juga aku.adakala org kata muka aku macam AARON AZIZ..adakala orang kata muka aku macam ADI PUTRA.Esok esok orang kata macam FIZO OMAR pulak.Entah mana satu yang betul pun aku tak tahu.Korang rasa muka aku macam siapa??saje ngade ngade harini.

Bagai ombak membadai pantai.Adakala kuat dan adakala ombak itu mati.Air laut yang membiru menjadi tenang.Setenang wajah IZZAH di dalam OMBAK RINDU.Sekuat mana pun badai mendatang tetap tenang bersahaja.

Begitu juga hati dan perasaanku.Adakala tenang setenang AIDIL di dalam NUR KASIH.dan adakal timbul kekusutan seperti MALEK di dalam KL GANGSTER..Adakalanya juga hati ku selembut ZIKIR di dalam drama TENTANG DHIA..

Kesimpulannya adakah aku pun seorang retis??*ayat minta penampar..*

P/s:khusyuknya memabaca..hahaha..jangan marah ha..hehehe

SMILE ALWAYS!!!

Selasa, 24 April 2012

Penantian..

Assallamuallaikum..

Penantian yang tak pernah kunjung tiba.sampai bilakah saatnya aku akan bertemu dengan si dia?Adakah aku akan bertemunya di dunia sementara ini atau di akhirat kelak?Semuanya rahsia Allah swt..

Ku harap Penantian selama ini takkan sia-sia.Andai dia adalah yang terbaik buatku seperti tertulis di loh mahfuz,aku bersyukur kepadamu Ya Allah.Bersyukur atas nikmat yang engkau berikan.akan ku pikul segala tanggungjawab dan amanah yang telah engkau tetapkan.

Amanah yang tersangat berat dan besar buat diriku yang akan menjadi pendampingnya dikala suka,duka,senyum,tawa,tangis,hiba dan tanggungjawab untuk membimbingnya ke jalan mu Ya Allah.Mencari nafkah yang halal buat dia dan bakal anak-anak ku.

Aku tidak segagah abu bakar as-siddiq..Aku tidak sebaik ali bin abi talib..aku hanya insan biasa yang masih banyak kekurangan..Tetapi aku sentisa berusaha untuk jadi yang terbaik buat diriku,bakal isteriku dan bakal anak-anakku.

Ya Allah..andai belum tiba masanya engkau ketemukan aku dengan dia ku harap Engkau lindungilah dia dari segala marabahaya.Kau lindungilah dia di dalam rahmatmu ya Allah..Andai sudah tiba masanya untuk engkau ketemukan hatiku dan hatinya,temukanlah kami didalam keimana dan keredhaan darimu Ya Allah..

Aku tahu engkau ada di luar sana wahai pemilik tulang rusukku..Aku tetap setia menanti dirimu.Mungkin juga dia tengah  membaca entri ku ini.Siapa tahu??Hanya Allah swt mengetahui segala-galanya.

Insyaallah ku tetap setia menanti dirimu.Salam sayang buat bakal isteriku.

Yang benar,
Bakal Suamimu..

Isnin, 23 April 2012

Yes..aku seorang Hipokrit...

Assallamuallaikum..


ni muka budak hipokrit tu..:P


Hipokrit??apa yang korang tahu pasal hipokrit??Ni maksud hipokrit
(orang yang) berpura-pura berperangai (berkelakuan, bersifat, dan lain-lain) baik, (orang yang) memperlihatkan keadaan diri yang berlainan daripada yang sebenarnya, munafik.

Aku mengaku bahawa aku seorang Hipokrit.Orang sekeliling aku nampak aku seorang yang periang,mudah ketawa,sentiasa tersenyum.Itu luaran yang orang nampak pada diri aku..Yups Dulu aku memang aku..seorang periang seorang peramah..tanpa ada wujud perkataan hipokrit dalam diri.

Tetapi itu suatu masa dahulu..Tetapi sekarang orang hanya nampak lakonan diri aku semata,Senyuman,gelak tawa yang hanya satu lakonan buat diriku.Sedangkan hati ku sedih,hatiku tak tenteram,hatiku sakit.Itu yang bermain di dalam diriku.Sehingga makan minum ku terabai,kesihatan aku sering terganggu.

Sebab tu aku lama menghilang dari dunia berbloging ni.Sekarang aku nak kembali aktif berblogging..pada yang sudi baca silakan pada yang tak sudi tu paham2 lah yer..butang X ada kat atas tu..I will update my blog evrytime i can...wah dah speaking london dah..hipokritnyer aku..BI masa SPM pun hampir2 nak kantoi..hahaha..

So jangan jadi hipokrit kalau itu membahayakan anda dan teman sekeliling anda.Hipokrit bila perlu tapi adalah lebih baik jujur dari menjadi hipokrit..Aku sendiri x suka jadi hipokrit tapi terpaksa demi orang sekeliling aku.

So korang jangan jadi hipokrit..biar aku jer jadi hipokrit..

Smile always!!!

I'm King of The World

Assallamuallaikum

Fuhh..hari ni aku raja kat ofis..haha..jahat tak aku.Cepat cakap aku jahat kalau tak aku sekeh sorang2.hahaha..aku memang jahat..

Memandangkan ofis aku hari ni sunyi sepi sebab semua pergi kursus..So aku sorang kat ofis ni.Ape lagi fikiran jahat mula timbul..nak buat itu ini yang menyalahi undang2.duduk goyang kaki sambil makan keropok..hahaha..really tired lah hari2 tgok huruf n nombor berbilion-bilion ni.Kadang-kadang jemu mata memandang..

Lagipun hari ni badan tak berapa sihat akibat muntah-muntah semalam..sampaikan keluar status adakah aku pregnant??haha..semalam pegi hospital buat medical checkup takut penyakit kronik.Doktor pulak cakap simptom2 penyakit kronik tu ada..Risau juga menunggu keputusannya semalam..

Doktor kata dalam air kencing aku ada darah n masa aku muntah semalam pun keluar darah sikit..Dalam menunggu result tu sempat jugalah aku bertwitter dgn kawan2 aku..Ada yg anggap macam aku main2 je sakit semalam dan ada juga yang ambil berta kat aku..thanks semua..Koranglah kawan aku yg paling terbaik di dunia ni.

So Doktor pun kata kemungkinan aku akan di tahan..risau juga hati dgn kerja lagi..but selepas result keluar alhamdulillah aku takde pape..Cuma keracunan sikit n ada luka kat saluran tett..hahaha..dan pasal muntah darah tu suhu di dalam badan aku mungkin naik mendadak..

Alhamdulillah aku masih sihat dan sekrang aku bebruat jahat kat opis aku ni..tak insaf2 lagi..hahaha..nak jadi raja dulu konon2 arah sana sini..padahal xde sisiapa pun kat dalam ni..:)
Kepada kawan yang mendoakan kesihatan aku semalam thanks bnyak2 yer..

kesimpulan dari apa yang aku cakap kat atas tadi,insaflah sebelum datang penyakit..:)

Smile Always!!!

Rabu, 18 April 2012

Dimana penguatkuasaan undang-undang jalan raya??!

Assallamuallaikum


Ni nak habaq mai..tu diaaa..haha..tadi masa on the way balik keje.Jay ambil lorong belah kanan..jalan ada dua lorong je.lpas tu ternampak kejadian ni..Orang punyerlah lama beratur tiba2 selamba rock jer teksi tu memotong ikut lorong kecemasan.Tiap2 hari macam tu.Kalau penguatkuasa tidak mengambil tindakan selagi itu kesalahan ini pasti berulang-ulang setiap hari.


Pihak berkuasa ambillah tindakan pada pesalah trafik agar tidak ada yang berani melakukan kesalahan trafik.Tahun ini sekali pun tidak ada penguatkuasa yang membuat operasi di kawasan dalam gambar tersebut.setiap hari jalan yang hanya mempunyai 2 lorong akan menjadi 3 lorong.termasuk lororong kecemasan yg digunakan oleh individu dan kenderaan awam yg tidak bertanggungjawab.


Harap pihak berkuasa ambillah tindakan utk membendung masalah ini..Lakukan operasi sekerap yang boleh.Bukan Jay je merungut malahan orang sekeliling juga sama.


Sama-samalah kita mematuhi undang-undang jalanraya.Pandu cermat Jiwa selamat.Ingatlah orang yang tersayang..


Published with Blogger-droid v2.0.4

Jumaat, 13 April 2012

Salam Jumaat

Assallamuallaikum..

Apa khabar korang harini??semoga sihat hendaknya.Bersempena hari Jumaat yang mulia ini.Penghulu segala Hari saya nak share sikit berkenaan tafsir surah Al-Fatihah.Kebiasaaannya kita hanya membaca surah ini tanpa mengetahui apakan erti ayat2 tersebut..mari saya kongsikan.

Dengan nama Allah,Yang Maha Pemurah,lagi Maha Mengasihani(1)
Segala puji tertentu bagi Allah,Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.(2)Yang Maha Pemurah.lagi Maha Mengasihani(3)Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan(hari Akhirat)(4)Engkaulah sahaja (Ya Allah)Yang Kami sembah,dan kepada Engkaulah kami memohon pertolongan(5)Tunjuklah kami jalan yang lurus(6)Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka,bukan(jalan)orang-orang yang Engkau telah murkai,dan bukan pula(jalan) orang-orang yang sesat.

Surah al-fatihah ayat 1-7

Inilah makna di sebalik surah al-fatihah yang sentiasa kita baca.Setiap hari pasti kita akan baca surah ni kan.Melainkan yang memang tak ingat langsung lah..cuba fahami dan hayati maksud ayat2 tersebut..Semoga kita lebih memahami makna di sebalik ayat2 Al-quran yang selalu kita baca di dalam kehidupan seharian kita.:)