CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Best Follower Ever

Jumaat, 17 Jun 2011

Rukun Negara Semakin dilupakan Generasi muda?????

Hello to all blogger!!!
Peace be with you all!!!

Assalamuallaikum...selamat sejahtera di hari jumaat....hari ni aku nak ajak korang berfikir tentang masalah remaja sekrang..hehehe..saja nak buat pening2 lalat di hari jumaat ini..

Ok...kalau korang pergi di luar sana dan tanya pada remaja yang ada di sekeliling,sebutkan 5 prinsip rukun negara..korang rasa apa akan mereka jawab??
Mesti mereka jawab tak ingat or lupakan??hehehehe..dan yg paling tak boleh blah jawapan mereka ni apa tu rukun negara??

Ini masalah remaja zaman sekrang..Rukun negara langsung tak tahu dan tak hafal...pasal apa benda-benda ni terjadi??Kalau dulu setiap bermula sesi pembelajaran akan di minta semua membaca rukun negara..dan bila waktu bahasa melayu cikgu mesti akan tanya secara rambang apa rukun negara kelima,apa rukun negara ke 3..tapi sekarang aku tak nampak lagi ada cikgu sekarang buat macam tu..

Kalau dulu zaman aku sekolah..setiap murid lancar  menyebut 5 prinsip rukun negara tu.. 

  • Kepercayaan kepada tuhan
  • Kesetiaan kepada raja dan negara
  • keluhuran perlembagaan
  • kedaulatan undang-undang
  • Kesopanan dan kesusilaan
Andai kita amalkan dan didik anak-anak kita untuk menghafal dan memahami apa itu prinsip rukun negara,insyallah akan lahirlah remaja yang cintakan negara dan mungkin suatu hari akan memimpin negara pulak..ingat pada slogan masa sekolah dulu

"Pelajar Hari Ini,Pemimpin Hari Esok"

Sama-samalah kita mempraktikkan semula Prinsip Rukun Negara ini di dalam kehidupan seharian kita...Semoga kesejahteraan negara tetap kukuh..Renungkanlah perkara ini..mungkin sekarang kita tak kesah tapi 10 or 20 tahun akan datang,adakah kita sebagai rakyat Malaysia membiarkan Prinsip Rukun Negara ini dilupakan??

SMILE ALWAYS!!!!

4 ulasan:

Cik Amy berkata...

dah link you :D

baru teringat..dah ingat2 lupe je prinsip rukun negara huhu

**::CIKNUURUL::** berkata...

ingat,,msti ingt pnyer,.hehe,.tp xtau la kalo soal kt bebudak klas ni,.hehe,.nk try la nnti,.hik3,.

Izyan Masri berkata...

WAAH.JAY DAH ADE TEMPLATE BARU ! YAN INGAT RUKUN NEGARA.JAY NAK ACC NUMBER.:D

nuruashia ♥ berkata...

den tak ingat turutan die..hahaah