CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Best Follower Ever

Khamis, 28 April 2011

Zaman Di Sarawak!!!!!!!(Best owh kat Sarawak)

Hello to all blogger!!!
Peace be with you all!!!!!

Selamat bergembira di hari Khamis ni.semalam aku lihat bertambah kedut di muka ini(betullah aku dah makin tua,tapi sehari je).Sukalah korang aku dah tua kan? kan?..hehehe. Gurau je ye.
Okay waa nak sambunglah cerita waa semalam tu.Setelah aku bersabar selama sebulan menanti keputusan interview,akhirnya dah keluar keputusannya.Masa tu waa kat rumah takde internet.Jadi waa guna telefon je nak semak keputusan.Bunyinya macam ni."Sukacita anda telah berjaya di pilih untuk jawatan ini."Punyalah waa rasa bangga masa tu.Tak percaya pun ada juga sampai waa telefon berulang kali.(Tak habis-habis dengan bangga budak ni,tumbuk kang baru tau)
Masa tu mak waa pun tak tau pasal keputusan tu.Apa lagi waa kelentong lah cakap waa tak dapat.Pastu waa telefon n bagi mak waa dengar.Masa tu juga mak waa menangis.Adoiyaii,waa jadi gabra bro.Mana tak,sedih juga tengok mak waa nangis depan waa lagi.Waa tahu perasaan mak waa gembira betul.Jadi waa tunggulah surat penempatan dari Jabatan waa keje sekarang ni.Seminggu selepas Hari Raya adilfitri tahun 2007,waa dapat surat penempatan.Waa buka punyerlah terkejut.(jom terkejut sama dengan waa).Waa di tempatkan di Kuching,Sarawak.
Sekali lagi mak waa nangis.Mana tak waa tak pernah duduk jaug dari family.Tapi waa pujuk mak waa jangan nangis.Nanti waa mintaklah pindah kat Sabah balik.Dua minggu lepas tu waa berangkat ke Kuching buat pertama kalinya dalam hidup waa.Nasib baik abang waa baik hati sponser semua.Bila waa lapor diri,waa ingat ada juga orang jauh macam waa.Sekali tengok senarai,waa sorang je dari Sabah,yang lain semua dari sarawak.Fuhh,berpeluh waa masa tu.(Peluh jantan,takut giler kat negeri orang).Tapi waa tetap control macho.Waa buat2 rileks je.Dah ler waa tak faham diaorng cakap apa,coz kat sana guna bahasa melayu Sarawak.Jadi waa pun bantai je cakap k.l.Sebab waa cakap Sabah semua tak faham sebab laju.Tapi yang tak best bila diaorang mengutuk waa guna bahasa melayu sarawak.Waa memang tak faham bahasa tu.Yang waa tahu kamik kitak je.Bila waa cakap dengan diaorang macam itik dengan ayam yg bercakap.Waa tak faham dioarang cakap apa dan diaorang pun tak faham apa yang waa cakap.Jadi ada kawan waa cabar waa belajar bahasa melayu sarawak dalam masa sebulan.Diaorang takkan cakap dengan waa guna bahasa lain,mesti bahasa melayu sarawak juga.Sms pun sama juga.Jadi berhempas pulas lah waa belajar sorang2.Waa takde sifu yang ajar ok.Waa belajar sendiri.Hasilnya waa dapat bercakap bahasa melayu sarawak dengan baik dalam tempoh kurang dari sebulan.Hah?Korang tak percaya?Nak bukti?.Nanti waa cakap korang tak faham pulak.Ok ok waa cakap,pastu waa translate ok.
"Pasya kamik klaka degan sidak semua.Nang sidak sik caya yang kamik dah pandei klaka sarawak tok".(Lepas tu aku cakap dengan diaorang semua.Memang diaorang tak percaya yang aku dah pandai cakap sarawak ni.)Begitulah translatenya.Jadi diorang takde lagi peluang nak kutuk-kutuk aku or mengumpat pasal aku.Bangganya aku(Dush...nah kan dah kene tumbuk.Bangga lagi??).Bermulalah kehidupan aku di Kuching,Sarawak untuk setahun.Bila aku outstation jumpa dengan respondan,semua tak percaya aku dari Sabah bukan Sarawak,sampaikan ada staff dari limbang nak tengok Mykad waa.Sekali lagi waa bangga(Dush..sekali lagi dak ni bangga,kite bako!!!)..Setahun juga waa menimba pengalaman sambil melancong kat negeri bumi kenyalang tu.Waa cakap melancong ek bukan melencong.Okaylah sampai sini dulu ok.Nanti waa sambung lagi cerita waa ni..

P/s:Maaf di atas penggunaan bahasa mat rempit.tapi aku bukan merempit ok.aku budak baik.budak skema yg terlalu skema.hehehe..Selamat membaca.Smile always!!!!

8 ulasan:

cik rama-rama berkata...

kamek pun pandei kelaka sawak...

tp sikit2 jer lar..hahaha

Jay berkata...

@cik rama-rama:Umang aih..ekau pon pandai juga cakap sarawak??ni ekau nak lawan den ko???hahahahaha...

Izyan Masri berkata...

KAMEK SIDAK PERAK.SIK TAU BAHASA SINUN

Jay berkata...

@Izyan:hahaha..salah lah Yan..bunyi dia camni...kamek org perak..sik tauk bahasa kat sia...maksudnya(Saya org perak...Tak tahu bahasa kat sana)hehehe

♥.::cintabunga™blogspot::.♥ berkata...

singgah dari segmen abg ben & balas kunjungan :)

<a href="http://ikmalira87.blogspot.com/2011/04/follower-c-i-n-t-u-n-g-400-dah-omg.html><b>Hadiah 400..??takkan cik bunga menang kotttt..</b></a>

Rahmad berkata...

terjah di segment bro ben..

nUr _ atiQah berkata...

<---lambat baca..hee
congrat3...hehe^^~

Jay berkata...

@nur_atiqah:thanks..:)